torstai 29. marraskuuta 2012

Joulukuu lähestyy...

...ja samalla uusi vuosi. Aika menee hurjan nopeasti. Tämän vuoden puolella on vielä paljon tehtävää, kuten jokavuotisen Kaamos-symposiumin järjestäminen ja siellä puheen pitäminen, rutkasti laboratoriotöitä (posti toi paljon uusia mikrosatelliittialukkeita, joilla pääsen tekemään peeseeärrää), ja Suosirrien Isyys -artikkelin kirjoittamista. Työ on edennyt ihan mukavasti, ja analyysit ovat kohta valmiit. Tekstiä ja talukoitakin on jo muutama sivu. Siitä se lähtee! Tuloksista en vielä kerro - selvennän niitä sitten kun paperi on virallisesti ulkona. ;) 

Sen verran voinen sanoa, että isyysanalyysien lisäksi olen parhaillaan viimeistelemässä analyysejä suosirrien avioeroista! Kuulostaa hauskalta! Suosirrit ovat melko pariuskollisia, mutta joskus sukset menevät ristiin, ja uusia pareja syntyy. Tarkoituksenani on katsoa vaikuttaako parien geneettinen samankaltaisuus avioerojen syntyyn - siis samaa hommaa, jota tutkin parin ulkopuolisten parittelujen yhteydessä (onko syrjähyppy-yksilö geneettisesti erilaisempi kuin oma puoliso). Tämän oletetaan vaikuttavan poikasten laatuun - mitä erilaisemmat vanhemmat, sitä "monipuolisemmat" (eli geneettisesti monimuotoisemmat) poikaset ja sitä parempi poikasten elinkyky. 

Ensi vuonna onkin sitten uudet haasteet edessä: olen virallisesti työtön tammikuun alusta lähtien. Vaikka kuinka olen nähnyt unta apurahoista, mikään taho ei ole niitä minulle vielä myöntänyt. Tällä hetkellä toivo lepää Suomen Kulttuurirahastossa, joka kuitenkin tekee päätöksensä vasta helmikuun alussa. Elämme jänniä aikoja.

Huomenna minun on pakko pitää vapaapäivä, koska viikonloppuna olen menossa joulumessuille Pohjankartanolle (tervetuloa!) myymään tekemiäni käsitöitä, ja paljon on vielä keskeneräistä! Ensi viikolla ehtii sitten paiskia töitä, tehdä loput analyysit ja saada Kaamoksen esitelmä valmiiksi. Huh, tiedossa on kiireinen viikko. Voi olla että itsenäisyyspäivä menee töissä. 

Niin, sehän minulla vielä oli mielessä, että Kaamos-symposium järjestetään siis 11. ja 12. joulukuuta (ti, ke), salissa TA105 (yliopistolla). Tervetuloa kuuntelemaan!

Hyvää joulukuuta kaikille!

Nelli

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti