Hei ja hoi lukijat!
Viime ja tällä viikolla kahvipöytäkeskustelut ovat yksi toisensa jälkeen ajautuneet yliopistopolitiikkaan. Sen seurauksena olen saavuttanut sellaisen saturaatiopisteen, etten malta olla kaatamatta huolia tännekin bittimaailmaan.
Tämänpäiväinen
purnaus siis liittyy huoleen siitä, kuinka yliopistomaailman kokemat suuret
muutokset vaikuttavat tutkimuksen ja opetuksen laatuun. Muutosten pohjalla on
se, kuinka yliopistojen rahoituspohjan uudistuminen on laittanut yliopistot
myymään tutkimustaan ja osaamistaan markkinakentillä. Erityisesti meillä
Oulussa yksittäisiä laitoksia on kannustettu hankkimaan rahoitusta ulkopuolelta
ja uuden rehtorin myötä vaihtoehtoa yritysyhteistyöstä on nostettu enemmän
esille. Kuitenkaan kaikilla aloilla saumat yhteistyöhön yritysten kanssa eivät
ole samat: en osaa luetella biologian alan yrityksiä kourallista enempää, eikä
tällä alalla valtavaan taloudelliseen kasvuun tähtäävät yritykset ole kovin
yleisiä, sillä jos jotain ekologin koulutus opettaa toimimaan ympäristön
ehdoilla.
Tämän seurauksena
on vaarana, että epäkaupallinen biologian ala ei pärjää kilpailussa yliopiston
sisäisessä rahanjaossa. Ja jos varoja leikataan kerta toisensa jälkeen eri
muutosten alla, miten on mahdollista säilyttää tutkimus ja opetus elinvoimaisina? Ja
miten tutkimuksen ja opetuksen laatu säilyy taloudellisessa
paineessa? Viime vuosina laitoksellamme silmiin on pistänyt, ettei vapautuvia virkoja
ole enää täytetty. Samoiten kenttäkurssien määrää on jo nyt vähennetty, ja voisi
kuvitella jäljellä olevien jatkon olevan vaakalaudalla, jos taloutta pitää
kiristää. Huolettaa, kuinka käy laboratoriokurssien, jotka vaativat suuria tiloja ja
laitteita sekä useampia kurssiassistentteja? Entä mitä jos valinnaisia kursseja
siirretään avoimessa yliopistossa opetettaviksi - kustannussyistä?
Jos opetusta
leikataan nykyisestä, missä vaiheessa opiskelijat alkavat miettimään, että hei,
millaistakohan olisi muualla, tai vaikkapa ihan muilla aloilla? Löytyykö
motivaatiota valmistua, jos nimenomaan työelämässä vaadittavia taitojen, kuten
kenttä- tai laboratorio-osaamisen opetusta vähennetään? Opetushenkilöstön hiljattain vähentyessä ja opetuksen
määrärahoja leikattaessa, mietin, kuinka paljon näitä muutoksia täytyy tapahtua ennenkuin opiskelijtat älähtävät tai sitten hiljaa vetäytyvät muualle. Kuinka kauan uusia opiskelijoita saadaan houkuteltua tänne, ja miten
heidät saa jäämään, kun samaan aikaan toisaalla on tarjota monipuolisempaa
kurssia?
Opiskelijoiden lähtemis-spekulaatioon lisämaustetta tuo kuvio, missä yliopiston sisällä osa alojen rahoituksen saamisesta on kiinni opiskelijoiden valmistumismääristä. Ja näin laitoksen intressinäkin on, ettei opiskelijoiden viihtymisestä missään nimessä haluta tinkiä. Siltikin, onko olemassa jotain tiettyä rahoituksen kiristymisen kynnystä, jossa opetustarjonta ei vastaa opiskelijoiden odotuksia ja opiskelijat voivat päättää jaloillaan laitoksen tulevista määrärahoista, (tai karkeasti sanoen jopa laitoksen kohtalosta)?
Opiskelijoiden lähtemis-spekulaatioon lisämaustetta tuo kuvio, missä yliopiston sisällä osa alojen rahoituksen saamisesta on kiinni opiskelijoiden valmistumismääristä. Ja näin laitoksen intressinäkin on, ettei opiskelijoiden viihtymisestä missään nimessä haluta tinkiä. Siltikin, onko olemassa jotain tiettyä rahoituksen kiristymisen kynnystä, jossa opetustarjonta ei vastaa opiskelijoiden odotuksia ja opiskelijat voivat päättää jaloillaan laitoksen tulevista määrärahoista, (tai karkeasti sanoen jopa laitoksen kohtalosta)?
Ja mitä tältä
rahoitusmallilta voi odottaa tulevaisuudessa? Jos nykyisten ehdotusten mukaan rahoitusta
jaetaan ulkopuolisen rahoituksen mukaan, mitähän se tulee tarkoittamaan biologian
alalla? Kun suuret Akatemia- ja EU-rahoitteiset projektit saavat lisää tukea
yliopistolta, voi näiden elinkaaren aikana näillä aloilla mennä lujaa. Mutta mitä
sitten, kun rahoitus loppuu? Kuuluuko yliopiston uudistuneeseen käytäntöön tukea menestynyttä ryhmää uuden
rahoituksen hakemisessa ja avustaaa siirtymävaiheiden yli? Erityisesti huolettaa, että muuttuuko vakituisten työntekijöiden pitäminen ennakoimattoman rahoituksen maailmassa
kannattamattomammaksi. Minusta on vaikea käsittää, että se olisi sellainen
muutos, mitä tältä alalta halutaan. Jos vain kaikista huipuista huipuimmat voivat saada vakituisen työpaikan, mitä se toisikaan mukanaan jo nyt kilpailulliseen työilmapiiriin? Ja onko tämä enää sellainen ala, mille haluan kouluttautua, jos edessä oleva epävarmuus vaan kasvaa ja jakautuu yhä pidemmälle ajanjaksolle?
Entä kuinka lyhytaikaiset työsuhteet vaikuttavat opetuksen laatuun? Jos opetusta aletaan ostamaan menestyviltä huippututkimusryhmiltä, osataanko sen tarjontaa ennakoida ja kuka tällöin vastaa perusopetuksesta? Mikäli tällöin suurempi vastuu opetuksesta sysätään opetusvelvollisuuden nojalla väitöskirjatyöntekijöille, kuinka opetusmotivaatiota voidaan pitää yllä? Epäilen, että valmistumispaineiden alla, opetukseen kuluvaa aikaa tuskin tullaan lisäämään valmistumisen tavoiteaikaan, vaan ajan hengen mukaan samoilta ihmisiltä vaadittaisiin yhä enemmän samassa ajassa ja samoilla resursseilla. Kustannustehokasta se varmasti olisikin - niin kuin on opetuksen järjestäminen kandi- tai maisterivaiheen opiskelijoillakin - mutta miten käy oppisisällön ja opetuksen laadun?
Entä kuinka lyhytaikaiset työsuhteet vaikuttavat opetuksen laatuun? Jos opetusta aletaan ostamaan menestyviltä huippututkimusryhmiltä, osataanko sen tarjontaa ennakoida ja kuka tällöin vastaa perusopetuksesta? Mikäli tällöin suurempi vastuu opetuksesta sysätään opetusvelvollisuuden nojalla väitöskirjatyöntekijöille, kuinka opetusmotivaatiota voidaan pitää yllä? Epäilen, että valmistumispaineiden alla, opetukseen kuluvaa aikaa tuskin tullaan lisäämään valmistumisen tavoiteaikaan, vaan ajan hengen mukaan samoilta ihmisiltä vaadittaisiin yhä enemmän samassa ajassa ja samoilla resursseilla. Kustannustehokasta se varmasti olisikin - niin kuin on opetuksen järjestäminen kandi- tai maisterivaiheen opiskelijoillakin - mutta miten käy oppisisällön ja opetuksen laadun?
Kaikkea tätä
pohtiessa, minun päässäni on soinut, että kuka näistä asioista päättää, ja
miten niihin voi vaikuttaa. Sanellaanko päätökset opetus- ja
kulttuuriministeriössä ihmisten kesken, joilla ei välttämättä ole minkäänlaista
tarttumapintaa arkeen tällä alalla? Toimiiko rehtorikin vain hyvät tavoitteet
mielessä yliopiston tuottoa maksimoidessaan? Kenet tässä pitäisi vakuuttaa,
että myös tämän alan tutkimusta tarvitaan? Tulisiko opiskelijoiden vaatia
opetuksen laadun ylläpitoa – nimenomaan jostain laitosta ylemmältä taholta,
kuten vaikka tiedekunnalta? Ja voidaanko näistä asioista keskustella myös
muualla?
Ei taida olla
lyhyitä vastauksia näihin kysymyksiin…
Seuraavan
kertaan,
-henni
Bet365 Review 2021 - Learn the rules & use with bet365
VastaaPoistaThe Bet365 Betting Platform is a licensed and 1xbet reputable betting platform with many options. The Bet365 app can be used for betting 메리트 카지노 주소 in Kenya, 메리트 카지노 Thailand,